Kontaktperson Camilla Andersen
E-mail: CAN@aab.dk
Dato 11. februar 2025
Spørgsmål og svar fra orienteringsmødet 6. februar om asbestfund i kælderen
Kære beboere.
Tak for det store fremmøde og den gode, konstruktive tone på orienteringsmødet i sidste uge.
På mødet fik alle mulighed for at stille spørgsmål og lufte bekymringer mv.
Vi har på de følgende sider samlet alle de spørgsmål og svar fra mødet, der har almen interesse, så alle – også de der ikke var med – har fået samme information.
Som nævnt på mødet vil vi fortsat bestræbe os på at holde jer orienteret løbende via informationsbreve som dette og gennem orienteringsmøder efter behov. Hold også øje med vores hjemmeside aab113.dk som nu opdateres løbende. Her finder du både seneste nyt og tidligere udsendt information om asbestfundet.
Har du et spørgsmål og savner svar – så kontakt os endelig. Vi har samlet kontaktinfo sidst i dette brev.
Med venlig hilsen
Afdelingsbestyrelsen og senior projektleder Christian Lagrange Bustrup, Boligforeningen AAB
__________________________________
Cirka 60 beboere var mødt frem til orienteringsmødet, den 6. februar i Foreningshuset.
Med til mødet var – foruden afdelingsbestyrelsen og byggeudvalget:
o Senior projektleder Christian Lagrange Bustrup, AAB
o Beboerkoordinator Camilla Andersen, AAB
o Senior projektleder, Jacob Wiinholt - AI a/s
o Byggeleder, Brian Jespersen, AI a/s
o Afdelingsleder Thomas Brunebjerg, Midtfyns Totalservice
o Martin Nerum Olsen, rådgiver Dansk Miljø Analyse
Efter en kort introduktion og gennemgang af forløbet indtil nu – var mødet tilrettelagt, så deltagerne kunne stille spørgsmål. Vi har for overskuelighedens skyld sorteret spørgsmål og svar i temaer.
--
Generelt
I forbindelse med den kommende renovering er der foretaget en række standard miljøundersøgelser af de anvendte byggematerialer. Og som forventet indeholder flere bygningsdele (fx tagplader) blandt andet asbest, der var et almindeligt brugt byggemateriale tidligere. Men som i dag er forbudt.
Undersøgelserne skal sikre, at vi kan tilrettelægge det kommende renoveringsarbejde bedst muligt og sikkert for håndværkere og omgivelser.
Enkelte prøver har – imod alles forventning – også vist, at der er frit asbeststøv i nogle af vores kælderrum og loftsrum. Asbesten stammer med al sandsynlighed fra ødelagt isolering omkring rør.
· Blok 1: Tårnby Torv 12-16
· Blok 2: Tårnby Torv 18-26
· Blok 4: Tårnby Torv 28-38
· Blok 5: Tårnby Torv 1 (højhuset) (se også tidligere orienteringer på www.aab113.dk)
Det er ikke farligt at bo i en bygning med asbest, så længe asbesten er sikkert indkapslet eller indbygget i byggematerialet. Men når man, som her, finder fri asbest, skal adgangen til det ’forurenede’ område lukkes, og der skal laves en plan for sanering (rengøring) af rum og inventar/indbo.
Genåbning/Rengøring af kældrene
AAB har sammen med vores rådgivere fra AI (arkitekter og ingeniører) samt Dansk Miljø Analyse straks igangsat en plan for – dels akut afskærmning og dels en plan for sanering og rengøring af kældrene.
Første del af planen blev gennemført fra fredag morgen den 31. januar, og fra mandag den 3. til onsdag den 5. februar har et autoriseret firma (Midtfyns Totalservice) hentet cykler mm. op fra kælderrum.
Næste fase – sanering og genåbning af kælderrummene – skal også udføres af et autoriseret firma. Men på grund af opgavens størrelse skal den i udbud. Vi forventer, at det vil tage 3-4 uger at gennemføre udbuddet. Herefter kan arbejdet gå i gang. Opgaven forventes at strække sig over flere måneder. Tiden afhænger helt af, hvad og hvor meget der er i de enkelte kælderrum.
Når kælderrummene skal saneres – får vi så besked i god tid, så vi kan aflevere nøgler?
Når vi har fundet det firma, der skal sanere kælderen, bliver der lavet en tidsplan og alle får individuelle varslinger i god tid, så hver enkelt beboer også kan være med til at vælge, hvad der eventuelt skal smides ud, når kælderrummet nu skal ryddes.
Hvordan sikrer man sig, at der ikke forsvinder indbo i processen, når det skal op fra kælderrummet?
Arbejdet tilrettelægges, så indbo fra ét kælderrum ikke bliver blandet med andet. Derudover bliver der tegnet forsikring, så eventuelle skader bliver erstattet.
Er der noget (indbo) man ikke kan rense?
Når vi har fundet det firma, der skal sanere kældrene, vil vi få en beskrivelse af, hvordan materialer renses og i givet fald, om der er materialer, der ikke kan renses (der vil også ske en konkret vurdering af tilstanden af materialerne).
Kan beboerne være med til at rydde op / sortere i kælderrummet?
Vi har en forventning om, at det firma, der skal sanere kældrene, vil involvere beboerne. På den måde vil der også blive mulighed for at få ryddet op i sit kælderrum (vi skal ikke rense ting, der er alligevel skal bortskaffes). Selve arbejdet med asbest må KUN udføres af autoriseret personale med nødvendig uddannelse, så beboerinvolvering vil være på sorteringsniveau.
Hvad gør man, hvis man har indbo, som er vigtigt at få op, inden saneringen er færdig?
På mødet blev det aftalt, at man vil forsøge at gennemføre endnu en ’akut’ runde, hvor indbo (der er tilgængeligt og som ikke befinder sig i kælderrum med rørføringer) kan bringes op og renses.
Har du et behov/ønske om indbo, der skal op fra dit kælderrum, skal du skrive til beboerkoordinator Camilla Andersen på mail can@aab.dk eller ringe på tlf. 2028 2940 (fra uge 8). Sidste frist for at kontakte Camilla vil være fredag den 21. februar.
Vi vil herefter – afhængigt af behovet – vende tilbage med tidspunkt og tilrettelæggelse af denne ekstraordinære runde.
Vær opmærksom på, at vi ikke kan få adgang til alle rum. Det afhænger helt af rummenes placering i forhold til konstateret forurening samt rørføring i kælderen.
Når man har fået sin cykel op fra kælderen. Hvor kan man så stille den sikkert, indtil kælderen er åben igen?
Er du bekymret for din cykel og gerne vil have anvist en plads, så bedes du kontakte varmemester Ronni Madsen på afdelingskontoret: mandag, onsdag og fredag kl. 11.30 til 12.00.
Økonomi og forsikring
Vi kender endnu ikke omfanget af den sanering/rengøring, der skal foretages i kælderen og af det indbo, som er opbevaret i kælderrummene og dermed heller ikke den økonomiske udgift.
Hverken AAB’s forsikring eller beboernes private indboforsikringer vil typisk dække skader som følge af Asbest.
AABs administration er derfor i gang med at undersøge mulighederne for en eventuel økonomisk støtte til den ekstraordinære udgift, så den ikke alene skal dækkes af afdelingen.
Sundhed og sikkerhed
Hvad har man gjort for at skadereducere. Burde der ikke være etableret undertryk i kælderrummene?
Man har lukket for adgangen til de ramte kælderrum og har afdækket sprækker/åbninger. Dette er sket i overensstemmelse med den rådgivning, AAB har modtaget. Etablering af undertryk er som udgangspunkt først aktuelt, når der skal arbejdes med og fjernes asbestholdigt materiale. Kortlægning af asbestfund er begrænset til arealer i kældrene, og der er ikke fundet asbeststøv i prøver taget ved udgangsdøre til/fra kældre eller i trappeopgangene.
AAB og vores rådgivere er dog løbende i kontakt med relevante myndigheder for at sikre, at alle sikkerhedsforanstaltninger bliver fulgt.
Kan der ikke være sluppet asbest ud i opgangene?
Der er foretaget op mod 200 prøver forskellige steder udenfor kældrene (i opgange, udenfor mv.). Ingen af disse prøver har vist spor af asbest.
Men vi tager bekymringen til os, og vi vil igangsætte prøvetagninger i de kommende dage flere steder i de berørte opgange for at fjerne enhver tvivl om forurening her.
Hvad er sundhedsrisikoen. Vi har jo løbende flyttet mange ting op og ned fra kælderrummene?
Styrelsen for patientsikkerhed (som er den myndighed, der tager stilling til om private er udsat for sundhedsfare) er orienteret om fundet af asbest samt de forholdsregler, der er gjort.
Så snart vi hører fra myndighederne vil vi dele denne information med beboerne.
Er der fundet asbest andre steder?
Vi har som forventet fundet asbest i nogle af de byggematerialer, der er anvendt. Men da dette asbest er indkapslet og ikke frit, kan det håndteres, når vi går i gang med renoveringen og uden fare for beboerne.
Der er også fundet fri asbest i enkelte luftrum. Men da, der ikke er adgang til disse, vil dette også blive håndteret, når taget skal renoveres.
Er der en risiko for spredning af asbest via vores ventilation (som i øvrigt ikke virker)?
Der er ingen forbindelse mellem ventilationsanlæggets luft/rør og asbestfundene. Så der sker ingen spredning via ventilationsanlægget.
Vi er bekendt med at ventilationsanlægget ikke virker efter hensigten.Derfor er dette punkt også med i den kommende renoveringssag.
Hvis du har brug for at få svar på spørgsmål omkring fundet af asbest, bedes du kontakte:
Beboerkoordinator Camilla Andersen mail can@aab.dk eller på tlf. 2028 2940
Camilla kan måske ikke svare med det samme, men vil kontakte de relevante personer og vende tilbage.
Har du spørgsmål omkring affaldshåndtering og placering af cykler mv. bedes du kontakte: Varmemester Ronni Madsen på afdelingskontoret: mandag, onsdag og fredag kl. 11.30 til 12.00.